19 серпня (6 серпня за ст. ст.) відзначається одне з найважливіших в річному календарному крузі свят православних християн – Преображення Господнє.
Саме свято та його іконографія мають глибокі історичні коріння. Про Преображення Господнє ми дізнаємось з Євангелія. Апостоли Матвій, Марк та Лука розповідають, що Ісус Христос разом з трьома учнями (Петром, Яковом та Іоанном) піднявшись на гору (згідно древнього передання це була гора Фавор) преобразився перед ними – тобто явив Свою Божественну славу. Євангеліє говорить і про двох небесних свідків цієї події – пророків Мойсея та Іллю. Святі отці пояснюють, що ця подія мала зміцнити віру апостолів у Христа Спасителя напередодні майбутніх хресних страждань.
Зображення Преображення ми зустрічаємо на церковній старовині в колекції Чернігівського історичного музею імені В.В. Тарновського. Так на чільній дошці напрестольного Євангелія (інв. № Ал-181), що є даром генерального обозного Війська Запорізького Василя Дуніна-Борковського до Спасо-Преображенського собору м. Чернігова карбоване центральне зображення «Преображення Господнє». Срібний оклад цього Євангелія було зроблено у Вроцлаві в 1685 році. Він прикрашений рослинним орнаментом, виглядає досить масивним.
Витонченої роботи зображення Преображення Спасителя прикрашає Євангеліє (інв. № Ал-185), яке в 1701 році подарував до Борисо-Глібського собору генеральний писар Війська Запорізького, а пізніше чернігівський полковий суддя Карпо Мокрієвич з дружиною Анною Кохановською. Оправа виготовлена в німецькому місті Аугсбурзі – тогочасному центрі ювелірного виробництва в Європі. На червоному тлі закріплені живописні фініфтеві медальйони з зображенням Христа Вседержителя у центрі та двунадесятих свят навколо, серед яких є і Преображення.
На воздусі кінця XVIII ст. (інв. № И-1835) з коричневого оксамиту також знаходимо гаптовану композицію «Преображення», яка вміщена у великий медальйон з променями. В кутах в менших медальйонах – півпостаті чотирьох євангелістів, між ними зображення херувимів. Гаптування виконане золотними і срібними нитками. Риси облич та контури рук вишиті шовком.
Гравюру «Преображення Господнє» можна побачити і в багатому на церковні ілюстрації збірнику проповідей чернігівського архієпископа Лазаря Барановича «Трубы на дни нарочитыя…» 1674 р. видання (інв. №. Ал-966) (друкарня Києво-Печерської Лаври).
На кожному експонаті іконографічний сюжет свята в своїй основі має євангельське повіствування про цю подію. На іконах Преображення Господнього в центрі завжди Ісус Христос, що стоїть на горі у білосніжних ризах, обабіч пророки, а у підніжжя гори апостоли, які «впали ниць і дуже злякались» побачивши Христа у невимовній славі.
Старший науковий співробітник музею,
кандидат богослов’я Мирослав Май-Борода
_________________
Арендар Г. Срібні оклади Євангелій ХVІІ–ХІХ століть із зібрання Чернігівського історичного музею імені В.В. Тарновського. 2021.
Зайченко В. Гапти XVII-XIX століть.у збірці Чернігівського історичного музею. 1991.
Половнікова С., Ситий І. Колекція кириличних стародруків із зібрання Чернігівського історичного музею ім. В.В.Тарновського. 1998.
More Stories
Герб на портреті Богдана Хмельницького
День Соборності України
До 90-річчя від дня народження Олександра Шекуна